Taipuu vaan ei taitu -kannanoton tekstilogo
Taipuu vaan ei taitu

Taipuu vaan ei taitu -kannanotto nyt luettavissa, katso myös julkistamistilaisuuden tallenne

LATAA KANNANOTTO (.pdf)

“Kyseessä on riippumatonta tiedettä edustavien huippututkijoiden yhteinen aloite, joka tuo tieteen kannanoton yhteiskunnan käyttöön”, kuvailee ryhmän puheenjohtaja, Tiedeakatemian esimies Anna Mauranen. “Ryhmä ei edusta mitään intressitahoa, vaan olemme siinä mukana toisaalta kollektiivisen tiedeyhteisön jäseninä ja toisaalta tavallisina kansalaisina.”

Koska kriisejä on monenlaisia, niistä selviytyminen ei onnistu yhden ainoan mallin mukaan. Kestävin ratkaisu on yhteiskunta, joka on mukautumiskykyinen ja pystyy vahvistamaan luovaa potentiaaliaan tieteen, valtiovallan ja elinkeinoelämän yhteisin ponnistuksin. Kannanotto on kutsu keskusteluun siitä, miten voimme vahvistaa yhteiskunnan kriisinkestävyyttä.

Mikä asiantuntijaryhmä?

Tiedeakatemian keväällä 2020 kokoon kutsuman asiantuntijaryhmän tehtävänä on ollut pohtia tiedeyhteisön näkökulmasta Suomen kriisinkestävyyden vahvistamista. Vaikka toiminnan lähtökohtana on COVID-19-kriisi, kirjallisessa kannanotossa käsitellään kriisejä laajemmasta näkökulmasta ja kysytään, mitä voimme oppia korona-ajan kokemuksista. Kannanotossa esitetään myös suosituksia kriisinkestävyyden vahvistamiseksi. Lisätietoja ryhmästä

Kymmenen hengen asiantuntijaryhmä koostuu tieteen akateemikoista sekä Tiedeakatemian entisistä esimiehistä. Ryhmä on kuullut myös ulkopuolisia asiantuntijoita eri aloilta ja kartoittanut kansalaistoimijoiden näkemyksiä. Tavoitteena on ollut laaja perspektiivi yhteiskunnan kriisinkestävyyteen: miten voimme oppia selviytymään kriiseistä yksilön, yhteisöjen ja yhteiskunnan kannalta kestävällä tavalla?

Julkistamistilaisuus

KATSO TALLENNE TÄÄLLÄ